Makkaratehdas koeajaa
Tunturi Pop. Taka-akseliston voitelunippa ja rungon sarjanumero saattaisi viitata valmistusvuoteen 1965. Ensikosketus tähän klassikkopyörään on lukon avaaminen. Ei mitään sähläämistä vaijereiden tai salpojen kanssa, avain lukkoon ja kevyt kiertoliike: klak ja lukko aukeaa itsestään. Nerokasta. Miksei tällaisia pyörölukkoja valmisteta enää?
Ajoasento on mainio, suorastaan ylväs. Satula ei ole alkuperäinen, mutta silti mukava ja miellyttävä istua. Pyörä jaksaa nousta ylämäet kevyesti. Ei mitään turhaa rutinaa ja meno on kevyen sulavaa. Hämmästyttävän äänetön ja kevyestipoljettava vanhus hakkaa citymaasturit mennen tullen. Ohjaus on herkkä ja pienen totuttelun jälkeen sopii sekä matka- että kaupunkiajoon. Pyörän ainoa miinuspuoli voisi olla lievä yliohjautuvuus kaarteissa, jos sitäkään voi miinukseksi tulkita. Mummojahan tällä väistelee kevyesti, mutta useamman promillen humalassa ohjaus voi olla liiankin herkkä hallittavaksi. Kerrassaan mainio ajokokemus, josta jää hyvä mieli useammaksi tunniksi kotisohvalle asti. Ja kaikki tämä takavanteen hinnalla, kirpparilta.
kirjoitti jukka
2 Comments:
Bilteman pyörissä on vähä tuommoinen lukko.
Tunturilla on vaikeuksia keskiön kanssa 5 000 kilometrin jälkeen.
Rullaan, rullaan, r u l l a a n. HeaHea Jukkapoeg ostap oivallisen jalgarattaan.Tunturi pop asettaa sut uuteen asentoon. yliohjattavuuden oppii muutamilla "lipat kerroilla". Kokaseppa säätää o-tankoa alaspäin.
tasasen masa
Lähetä kommentti
<< Home